گروه توسعه نرم افزار

You are here

در این واحد به منظور حصول سیاستهای دولت الکترونیک در زمینه ارائه برخی خدمات به صورت الکترونیک و حذف ضرورت مراجعه حضوری جهت دریافت خدمات، سیستم‌هایی پیاده سازی شده است که از آن جمله می‌توان به سیستم مدیریت فرایندها اشاره نمود. از دیگر مواردی که در این راستا انجام شده است،  پیاده سازی فرآیندهای مالی،  پژوهشی و برخی فرایندهای  اداری، اتوماسیون تغذیه،اتوماسیون اداری و…اشاره نمود.

خدمات ارائه شده توسط این واحد به شرح ذیل است:

۱.تولید نرم افزارهای موردنیاز مرکز

این مجموعه مسئولیت نیازسنجی در خصوص سیستم‌های مورد نیاز واحد‌های مختلف را بر عهده دارد. به این منظور جلسات نیازسنجی مستمری با واحد متقاضی برگزار و جنبه‌های مختلف سیستم مورد نیاز  بررسی می‌شودد. پس از اشراف به مجموعه نیازمندی‌ها، عملکرد این مجموعه در زمینه تولید نرم افزار به دو زیر گروه تقسیم می‌شود:

الف: پیاده سازی سیستم‌های مورد نیاز درون مجموعه

چنانچه سیاست دفتر بر مبنای پیاده سازی نرم افزار فوق درون مجموعه باشد، نماینده واحد مربوطه به این دفتر معرفی شده و پیاده سازی سیستم (ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز،  طراحی و پیاده سازی سیستم نرم افزاری) با نظارت مستقیم نماینده مذکور انجام شده و پس از تست کامل در اختیار واحد مربوطه قرار میگیرد. لازم به ذکر است کلیه اشکالاتی که در زمان استفاده از سیستم بروز می‌کند، به کارشناس مربوطه اعلام و در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف خواهد شد.

ب: مذاکره و بررسی عملکرد شرکتهای مختلف و در نهایت پیشنهاد شرکت مناسب به مدیران جهت عقد قرارداد

در این شرایط، بسته به اهمیت و وسعت سیستم، انتخاب شرکت‌های مختلف جهت شرکت در گزینش یا از میان شرکتهای مدعی در آن حیطه تخصصی صورت می‌پذیرد وبا استفاده از شاخص‌هایی که برای  سامانه در نظر گرفته شده. پس از برگزاری جلسات ارزیابی عملکرد شرکتهای مذکور و انتخاب جهت اجرای سیستم، مسئولیت ارائه مشاوره و انتقال نیازمندیها به مجری در حیطه وظایف این دفتر قرار میگیرد. لازم به ذکر است این دفتر علاوه بر اینکه به عنوان پل ارتباطی بین واحد متقاضی و مجری عمل می‌نماید، مسئولیت نظارت بر نحوه پیاده سازی، مرتفع سازی کلیه نیازها و کنترل زمانبندی انجام کار را نیز بر عهده دارد.

۲.نگهداری و توسعه پورتال مرکز

از آنجاکه پورتال هر سازمان، آینه تمام نمای فعالیت‌های آن سازمان است‌، این مجموعه سعی دارد تا با بهره مندی از جدید‌ترین فناوریها در راستای هرچه بهتر به تصویر کشیدن فعالیتهای مرکز قدم بردارد. در این خصوص، عملکرد این واحد به دو محور اصلی تفکیک می‌شود:

الف: مسئولیت پیکربندی پورتال و سازمان دهی ساختار اطلاعاتی مورد نیاز

  • مدیریت پورتال
  • ایجاد بخش‌های محتوای بخش ارسال و دریافت اسناد و فایل‌ها، تصاویر، ایجاد صفحات جدید، اسلاید شو، نظر سنجی شاخص، منوها، ایجاد ساختار و قالب ایجاد زیر پورتال‌ها،مدیریت منابع، ارتباط با میل سرور
  • مدیریت زیر ‍ پورتال‌ها

ایجاد پورتال برای اطلاع رسانی سامانه‌های نرم افزاری ، طرح‌ها، پروژه‌ها و…

  • مدیریت کاربران و ایجاد سطوح دسترسی

 اضافه کردن کاربر جدید، ویرایش مشخصات کاربر موجود در پرتال ، تعیین و تغییر اجازه­های دسترسی کاربر، حذف کاربران موجود، مشاهده نقش‌های کاربران، مشاهده نقش‌های کاربران، غیر فعال نمودن کاربر تعریف سطوح دسترسی

ب: آموزش نحوه کاربری سیستم و ورود اطلاعات به نمایندگان واحد‌های مختلف

نظر به اینکه مسئولیت ورود اطلاعات به سایت در حیطه وظایف این دفتر نمی باشد، آموزشهای لازم جهت ورود اطلاعات در اختیار کاربران مسئول این امر قرار گرفته و در صورت نیاز، اشکالات آنها در زمینه کار با پورتال، توسط کارشناسان این دفتر مرتفع می‌گردد.

۳. مطالعه و بررسی روشها و متدولوژیهای نوین تولید نرم افزار و استفاده از آنها در زمان پیاده‌سازی سیستمهای کاربردی

بهره مندی از دانش و فناوری‌های نوین به این مجموعه کمک می‌نماید تا در جهت تولید سیستم‌های نرم افزاری پیچیده مورد نیاز مرکز، با استفاده از تکنیکهای امنیتی پیچیده، به تولید سیستم‌هایی با رابط‌های کاربری مطلوب بپردازد.

۴. توسعه و نگهداشت سامانه‌های نرم افزاری موجود پژوهشگاه 

 سیستم‌های نرم افزاری تولید شده توسط شرکت‌های طرف قرارداد مرکز، پس از تکمیل به این واحد سپرده می‌شوند تا مراحل نگهداری و در صورت نیاز، توسعه آن توسط کارشناسان این واحد انجام پذیرد.

 

درباره ما

این سامانه در راستای معرفی خدمات دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت شفافیت عملکرد دفتر و پاسخگویی به کاربران پژوهشگاه راه اندازی شده است.

   

ارتباط با ما

  • نشانی:    تهران، خیابان کارگرشمالی، روبروی سازمان انرژی اتمی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری ارتباطات
  • تلفن تماس: ۸۴۹۷۷۰۹۵
  • رایانامه: ICT-info@itrc.ac.ir